Winkelen moet uitgaan worden

Vastgoedeigenaren met name de winkelpandeigenaren hebben in de afgelopen jaren veel hinder gehad van de opkomst van internetwinkels. Het publiek vindt het gemakkelijk om via internet te shoppen. Hierdoor kregen de winkeliers het steeds moeilijker. In samenhang met hoge huurprijzen en flinke daling omzet moesten steeds meer winkelpanden sluiten. Het stadscentrum wordt er niet aantrekkelijker op en het publiek blijft weg.

 Hoe kan deze problematiek opgelost worden?

 Er ligt hiervoor een rol weggelegd voor makelaars, projectontwikkelaars en gemeenten om de stad weer aantrekkelijker te maken. In Enschede verdween De Bijenkorf uit het straatbeeld. Primark kwam daarvoor in de plaats. Primark trekt veel winkelend  publiek. Niet alleen bezoekers uit de naastgelegen steden, maar ook het Duitse publiek in combinatie met de grote zaterdagmarkten weet  Enschede weer uitstekend te vinden.

Recent is Het Centrummanagement Hengelo (Overijssel) in samenwerking met Game Change Karavaan een project gestart “Win je winkel”.

Ondernemers die een winkel willen starten, kunnen een winkelruimte 6 maanden vrij van huur krijgen. Het moet natuurlijk wel toegevoegde waarde hebben aan het centrum. Startende ondernemers met goede ideeën krijgen begeleiding bij het schrijven van het ondernemingsplan en ondersteuning van ervaren ondernemers. Het uitgangspunt is dat de ondernemer de winkel na 6 maanden voortzet op eigen kracht.

Ook zou het winkelen echt weer een uitgaan moeten worden. Het publiek moet vermaakt worden. Dit kan bijvoorbeeld door een bekende schrijver in een boekenwinkel uit te nodigen, die zijn boek signeert. Een internationale culturele dag organiseren of een proef eet. Zo kunnen er allerlei evenementen zijn, die het publiek naar het centrum trekken.

De centra zullen wel kleiner worden van schaal, waar het nog maar zal gaan om enkele straten die er echt toe doen. Andere straten moeten weer ingevuld worden met zelfstandige ondernemers in combinatie met bovenwoningen. De huurprijzen zullen de komende jaren dusdanig worden gecorrigeerd, dat er ook op dergelijke locaties weer een behoorlijke boterham valt te verdienen.

De stad in gaan moet dus meer worden dan alleen gericht kopen, maar het moet uitgaan worden, sfeer, beleving en gezelligheid.

 

Augustus 2015