Het belang van regionale kennis

Mede door de komst van Funda en het afschaffen van de titel zijn er in de laatste jaren diverse vormen van makelaardij op de markt gekomen. Echter, aan welke eigenschappen moet een makelaarskantoor voldoen om te overleven? Is het door het geven van full service? Werken met deeldiensten? Doe het zelf pakketten? Internetdiensten verkopen? Aansluiten bij een franchiseformule? Fuseren om nog  groter te worden of is het beter klein en persoonlijk te blijven?

Het één hoeft niet beter te zijn dan het ander. Het is maar net wat de opdrachtgever wenst. Is het intensieve begeleiding of wil hij zoveel mogelijk zelf doen. Daarnaast spreken de omstandigheden ook een grote rol. Wanneer de verkopen moeilijker gaan, lijkt de full service een betere optie. Maar als de tijden van een paar jaar geleden terug komen, heb je wellicht voldoende  aan deeldiensten, die door internet naar behoefte zijn in te kopen.

Wat echter altijd zal blijven, zijn de sterke regionale kennis en deskundigheid van lokale kantoren, die dagelijks actief in de regio werkzaam zijn. Ieder kantoor dat zich op een beperkt geografisch gebied focust en snel op veranderende omstandigheden in kan spelen, zal nagenoeg onverslaanbaar zijn. In dat beeld past het best een kantoor dat in de plaats gevestigd is, niet te groot is, al het aanbod van een gebied kent, probeert zoveel mogelijk zoekers aan zich te binden en er in slaagt zoveel mogelijk vraag (zoekers) bij het juiste  aanbod te brengen. Doordat bijvoorbeeld ThomaPostjr in veel plaatsen in de regio Oost Nederland kantoren heeft, kunnen zij de markt optimaal bedienen en de klanten van zeer waardevolle informatie voorzien.

In dat beeld past een kantoor met vaste contactpersonen en medewerkers die ook in de wijk wonen en dus weten wat er leeft. Die elke vraag kunnen beantwoorden en op elke huisvestingsvraag een antwoord weten. Op die manier is dus de regionale kennis van groot belang voor een makelaarskantoor.

A.J. Bert Mulder RMT RT

Owner www.debedrijfsmakelaar.nl

 

5 januari 2016