Locatie voor bedrijfspand kiezen: 5 overwegingen

Niet elke ondernemer maakt de keuze voor een bedrijfspand weloverwogen. Financiële tegenspoed kan bijvoorbeeld leiden tot een halsoverkop verhuizing naar een kleinere bedrijfsruimte, terwijl onverwachte bedrijfsgroei noopt tot een snelle overgang naar een grotere locatie. De vestigingsplek van een onderneming is echter uiterst belangrijk en daarom is het verstandig de volgende overwegingen mee te nemen in je besluitvormingsproces:

Bereikbaarheid

Je bedrijf moet voor personeel makkelijk bereikbaar zijn, maar minstens zo belangrijk is een goede bereikbaarheid voor klanten. Sommige opdrachtgevers hechten grote waarde aan persoonlijk contact en willen bij voorkeur snel langs kunnen gaan. Een bedrijfslocatie in de buurt van uitvalswegen of je doelgroep vormt daarom een grote meerwaarde. Kijk ook naar de aanwezigheid van voldoende parkeermogelijkheden rondom een bedrijfsgebouw.

Bedrijfsidentiteit

De identiteit van je bedrijf speelt een doorslaggevende rol in de uitstraling ervan richting de buitenwereld. Een bedrijfsruimte moet aansluiten op het imago van je onderneming en staan voor de kernwaarden die je binnen de organisatie hanteert. Werk je veel voor grote organisaties met torenhoge budgetten? Dan sluit een luxueus bedrijfspand in het centrum hier uitstekend op aan. Werk je voornamelijk voor het MKB of ZZP-ers, dan leg je de nadruk meer op functionaliteit.

Budget

Het is geen geheim dat budget voor de meeste ondernemers de belangrijkste afweging vormt bij de keuze voor een bepaald bedrijfspand. De locatie van de bedrijfsruimte heeft hier grote invloed op. Een centraal gelegen toplocatie kost logischerwijs veel geld en is vaak alleen te koop als het een groot gebouw betreft. De kleinere toplocaties worden veelal te huur aangeboden. Een kostentechnisch interessant alternatief zijn bedrijventerreinen waarbij de vestiging soms wordt gesubsidieerd.

Buurt

Voordeel van een bedrijventerrein is dat de faciliteiten en voorzieningen over het algemeen uitstekend zijn. Er is snel internet, schoonmaakwerkzaamheden zitten bij de servicekosten inbegrepen en er is veel contact met collega’s uit aanverwante sectoren. Kies bij voorkeur een nette buurt met weinig geluidsoverlast waar ook de werknemersmarkt aantrekkelijk is. Goede medewerkers zijn in de huidige markt immers lastig te vinden.

Bestemmingsplan

De locatie van een bedrijfspand dat je wilt kopen kan nog zo goed zijn – je hebt geen garantie dat dit in de toekomst zo zal blijven. Controleer daarom altijd het bestemmingsplan en eventuele benodigde vergunningen voordat je overgaat tot het tekenen van een definitieve koop- of huurovereenkomst. Zo weet je onder meer of je de bedrijfsruimte in de toekomst mag uitbreiden of dat er in de omgeving een ingrijpende verandering plaatsvindt. Een goede voorbereiding is het halve werk!